Propellen Teater

Propellen er en løst sammensatt organisasjon som arbeider for å fremme og skape ny, norsk scenekunst. Vi arrangerer verksteder, seminarer og produserer forestillinger, og våre medlemmer er dramatikere, skuespillere, regissører, produsenter, teatervitere og andre teaterarbeidere.

Hva er dokumentarisme i scenekunsten?

Propellen Teater går nå inn i en ny fase treårige fase med utforskning og utvikling. Denne gangen har vi fokus på dokumentarisme og dokumentarteater.

Følgende plan er satt opp for de neste tre årene

2015 - Hva er dokumentarisme i scenekunsten?
2016-Er dette dokumentarisme?
2017: Dette er dokumentarisme!

Gjennom årene kjører vi en rekke verksteder, seminarer og forestillinger som leder til samtaler der vi undersøker temaet dokumentarisme i scenekunsten.

Propellens samarbeidspartnere i dette arbeidet er blant annet Norsk Skuespillersenter, Dramatikkens Hus, Trondheim kommune, Ferske Scener og Vega Scene. Følg våre prosjekter og medlemmenes aktiviteter på denne bloggen.

Mail oss for å bestille fanzinen "Hva er dokumentarisme i senekunsten?" : propellenteater@gmail.com

fredag 4. november 2016

19. november; Sand mellom tærne

19.november, 12.30 på Trondheim Folkebibliotek (Rådhussalen) 

Teater Fusentast med figurteater i og rundt et Raritetskabinett. For alle fra 10 år.

Prisbelønnet forestilling om troskap og svik, kjærlighet og død, basert på Jaap den Hertogs bestemors liv og endelikt. Hetty ble født like før "skuddene i Sarajevo", og døde like før 11. september 2001. 

Jaaps jødiske bestemor, som først var hans gammeltante, var en slags anti-helt. Hun var ikke over gjennomsnitts modig. Hun var ikke av det selvsikre slaget. Hun var full av spørsmål. Hun betraktet verden med en stor porsjon undring ispedd en stor porsjon humor. Og hun hadde et stort talent for å bli venner med mennesker hun møtte. Hennes utsagn: En fremmed er en venn du ikke kjenner enda. Naivt? Kanskje. Men denne egenskapen hjalp henne til å hjelpe skjebnen. Hjalp henne til å overleve krig og tap. Fortsatt forteller Hettys gjenlevende venner hvordan Hettys blikk på verden påvirket dem. De forteller om mye latter, og alle de mange anekdoter hun genererte.

For Teater Fusentast er Hetty et idol. Når vi blir gamle, ville vi være som henne. Like interessert i verden, mennesker, politikk, reiser og kunst. Like morsom og livsglad og med masser av kjærlighet..
Hennes siste dager var ikke gode. Hun ble parkert. Dement i et stusselig gamlehjem, i klær hun selv aldri ville valgt, langt vekk fra sin vennekrets og vante omgivelser. Ensom, ikke lenger i stand til å ta egne avgjørelser. Avhengig. Vi bodde i et annet land, langt borte og det føltes svært dårlig.

Hetty døde. Hennes jødiske begravelse var en ren fornærmelse mot det sjenerøse mennesket hun hadde vært. Dagen etter bestemte Jaap seg for å lage en forestilling for å hedre henne, og for å dele hennes enestående vesen og eventyr med resten av verden.

Fusentast har diktet fram Hettys Raritetskabinett for å formidle hennes liv før, under og etter den 2. verdenskrig. Forestillingen presenteres med mye humor som en visuell konfekteske full av overraskelser. Selve kabinettet er et oppkomme av skuffer, dører, vinduer, små finurlige anretninger og dukker. Jaap laget dukkene, Inkalill tegnet papirdukkene. Akkurat som vi tror Hetty selv ville ha likt det.

”Sand mellom tærne” fikk den første Birgit Strøms minnepris på Figurteaterfestival Fri Figur i Oslo 2007 for beste figurteaterforestilling med samfunnsmessig relevans.
Juryen: Birgit Strøm gikk ikke av veien for å ta opp alvorlige temaer, fortalt med varme og humor. Dette finner vi også i den forestillingen juryen har valgt. Forestillingen har store tekniske kvaliteter og den utnytter alle teatrets virkemidler – den gir plass til både skuespillerne, figurene og publikum. Forestillingen forteller en sterk historie, en personlig historie. Den stiller også spørsmål om hva som gjør livet verdt å leve – og svarer bl.a. med forestillingens tittel: Sand mellom tærne.

”Sand mellom tærne” ble også tildelt en av tre priser for beste forestilling under figurteaterfestivalen Karakumu Asilelis i Klaipeda, Litauen i 2007

Laget av
Regi, manus: Lasse Åkerlund
Konsept, manus, dukker, oppfinnelser, teknikk, oversettelser til nederlandsk og engelsk: Jaap den Hertog
Illustrasjoner til papirdukkene, plakat/program: Inkalill
Scenografi: Gunnar Fretheim
Lysdesign: Jan Erik Skarby:
Kostymer: Solveig Fugelsøy
Snekring Raritetskabinettet: Martin Waagø
Lay-out plakat/program: Lillian Uran Todnem
Samproduksjon med Figurteateret i Nordland


Billetter:
Priser: 200,-/ 150,-
Kjøpes på døra eller reserveres til Propellenteater@gmail.com

http://fusentast.no/forestillinger/sand-mellom-tærne/



Ingen kommentarer: